Åpent mesterskap i nattsprintorientering 1. November 2023

Postet av Håvard Agnalt Harstad den 24. Okt 2023

Onsdag 01.11 blir det en liten vri på den vanlige treningen. Da blir det åpent mesterskap i nattsprintorientering. (Hvordan type mesterskap du ønsker å løpe er opp til deg (familie-, venne-, gate-, klubb-, follo-, ... eller verdensmesterskap), du konkurrerer med de du vil).

Oppmøte: 18:00

Fellesstart: Tidligst 18:20 (når alle er klare)

Samlingsplass: Vevelstadåsen skole

Påmelding

Arrangementet er åpent for medlemmer fra andre klubber (fint om de som ikke er medlemmer i Nordre Follo Orientering eller Ås-NMBU sender klubb og ca. antall deltagere til hh@systemsoft.no på forhånd slik at vi kan trykke riktig mengde kart). For medlemmer i Nordre Follo Orientering og Ås-NMBU orientering er det bare å møte opp.

Beskrivelse av trening

På mange måter blir dette som en vanlig nattorienteringstrening. Det er flere løyper med ulik vanskelighetsgrad. Det er lov å løpe sammen og det er lov å bli fulgt rundt av voksne. Alle under 12 år får se løypa på forhånd.

På andre måter er dette litt spesielt. Det er fellesstart for alle i alle løyper midt på skolegården samtidig. Løypene går rundt på Vevelstadåsen, mellom blokken og i de små skogsområdene. Du må ha hodelykt, men det holder som vanlig med en enkel lykt for å se kartet og hvor du setter beina. Underveis i løypa vil du forhåpentligvis oppleve at det er mange løypere som løper på kryss og tvers i forskjellige løyper. Dette blir morsomt, spennende, sosialt(!) og ikke alt for vanskelig.

For alle blir det "runners choice"-gafling på slutten. Det vil si at når du kommer innom mål første gang skal du ut på en ekstra runde på 400-500 meter. Det er tre ulike siste runder, så du velger selv hvilken du vil løpe. Dette valget må du ta mens tiden går. Her kan det være smart å være taktisk. Lønner det seg å velge den korteste runden eller den letteste runden? Lønner det seg å bruke lang tid på å velge den runde du vil bruke kortest tid på eller lønner det seg å velge raskt? Kommer du seint inn til kartbytte kan du risikere at vi er tom for en runde og at du får færre valg.

Hvis dette høres komplekst ut, fortvil ikke, vi forklarer dette før starten og hjelper til underveis for de som trenger det.

Terreng

Terrenget er typisk sprintterreng. Blokkbebygelse med gressplener mellom. Små skogsområder er det også en del av.

Parkering

Gjesteparkeringen på venstre side på vei opp til Vevelstadåsen eller pendelerparkeringen mellom Langhuset og Vevelstad stasjon. Ingen merking til samlingsplass, bruk kartet nedenfor. Det er mulig å ta toget til Vevelstad stasjon og gå opp til samlingsplass.

Løyper / Klasser

Nedenfor er en oversikt over løypene og hvilke klasse vi anbefaler de ulike løypene til. Det er lov å stille i en annen løype enn det klassen tilsier hvis du ønsker dette. Ingen løype er spesielt vanskelig

NivåLengdeAnbefalt klasse
N1,5 kmN-åpen
C1,9 kmD/H 10-12
B2,4 kmD/H 13-14, D/H 65-
A*3,9 kmD/H 15-65

* I A-løypa er det gafling også før kartbytte (vanlig gafling, ikke "runners choice"). Ta postene i den rekkefølgen det står på kartet, så ordner alt seg!

Premiering

Det blir premier (i alle fall til de yngste).

Servering

Det blir varm saft og boller til alle etter målgang.

Velkommen til en litt mer konkurransepreget og farstfylt trening!