VELLYKKET JUKOLA-DEBUT!

Postet av Nordre Follo Orientering den 19. Jun 2023

For første gang i Nordre Follo Orienterings historie (og etter en veldig lang pause i KSOLs historie), stilte vi lag i en av o-sportens store stafetter, nemlig Jukola i Finland arrangert i Porvoo Borgå. Laget besto av fra venstre: Vegard, Morten, Jon, Knut, Leif, Trond og Lars. Reservene var Bjørn og Tor som det heldigvis ikke ble bruk for, så de steppet inn på to finske veteran-lag.

Med startnummer 1189 stilte vi langt bak i  køen i starten. Denne videoen gir et godt bilde av kaoset når 1650 lag starter kl. 23 på kvelden: https://www.youtube.com/watch?v=I6Aizocr8qw

Vegard, som i 2011 var først i mål på Jukola-stafetten, hadde en voksen oppgave med å ta seg frem i feltet. Allerede på først post hadde han passert 800 lag og i mål var det bare 189 lag foran oss!

Andre etappe var også en suksess med Morten som tapte bare 15 plasser i bekmørket.

Etter to etapper hadde vi egentlig brent av kruttet, så da var det de mer ordinært o-løperne i Nordre Follo sin tur. Jon var først med den beryktede tredjeetappen, også kalt "longa natten"! Den ble lang! Her er et eksempel på at det er fort gjort å miste kartkontakten når det er mørkt og det kryr av mennesker rundt deg: Tristesse på Myra - YouTube

Knut på fjerde var som ventet sikker som banken, og vi oppdaget at vi var omtrent jevnt med Indre Østfold sitt førstelag. Game on!

Leif knivet med Indre Østfold og kampen bølget frem og tilbake, men han vekslet med Trond 40 sekunder foran!!

Trond overrasket seg selv og leverte et strålende løp og fikk utnyttet løpsstyrken i et terreng som ble mer og mer preget av tråkk etter 18000 løpere.

Lars avsluttet med den lengste etappen på 14,6 km og konkluderte med at den var alt for kort og at kompasskursen var ferdig oppmerket i bakken med alle tråkkene. Han løp inn til plass 368, 13:22:02, - 5 timer etter Emil Svensk som løp inn til seier 5 timer tidligere. Her leser Emil opp det tradisjonelle Jukolas budskap: Jukolas budskap manar till skydd av Östersjön - Porvoo Borgå Jukola 2023

Dessverre ble vi 33 plasser bak Indre Østfold sitt førstelag, men vi hadde likevel en vennskapelig og hyggelig bankett sammen. Her er vi sammen med de to lagene de stilte:

Neste år har Nordre Follo også kanskje to lag! Og hvorfor ikke også et damelag! Det er bare å begynne å trene :-) Alle på laget kan underskrive på at dette var Gøy!

PS! Bjørn løp på KadettiKurssi 67 som totalt brukte 26:19:24 og fikk plass 1405 av 1410 som fullførte. Tor løp på Arsenal Finland som ble nummer 1222 og brukte 19:11:05. Begge gjorde gode løp sammenliknet med de øvrige på laget!